Bert Aalberts elfde op NK Dammen

15 april 2013


Van 5 tot en met 13 april werd in Steenwijk het NK Algemeen georganiseerd. De stichting Aanzet had ter elfde ure de organisatie op zich genomen, nadat de UPDB afhaakte. Mede door de jarenlange ervaring van deze stichting leek het op voorhand al wel goed te zitten met de organisatie. Zelf was ik verrassend deelnemer aan dit kampioenschap, nadat ik met in de halve finale met een vierde plek kwalificeerde. In dat toernooi bleef ik ongeslagen, hetgeen in een toernooi als dit haast een utopie is.
Na de vrij korte opening en spelersuitleg in De Meenthe begon de eerste ronde. De tribune van het theater zat goed vol, wat voor de spelers ook een fraaie stimulans was. Ik speelde de eerste ronde tegen de op papier relatief zwakke Jochem Zweerink. Deze speler kan echter wel op bijna 1400 rating bogen, daar ik zelf iets meer dan 1200 heb. Ik besloot een rustige partij te spelen, waarin ik gedurende de partij optisch wat makkelijker stond. In de tijdnoodfase leek Zweerink stevige druk op mijn centrum te krijgen maar na mijn 51e zet bood Zweerink direct remise aan. Zo was ik direct al van de nul af.

Bert in volle concentratie
 Met het oog op de loodzware zaterdag was dat geen overbodige luxe. In deze ronde trof ik twee spelers met 1500+ rating. Pim Meurs was in de ochtendronde de opponent. Ik besloot vol voor een punt te gaan, wist het nadeel lang binnen de perken te houden maar werd in de tweede partijhelft teruggedrongen. Na de eerste tijdscontrole prijkte er een zwaar nadelig, maar onduidelijk eindspel op het bord en ik kon rommelen. Lang hield ik stand, maar met de tweede tijdscontrole in zicht bezweek ik onder de druk en ging ik in verloren positie door de vlag.
’s Middags stond de getergde Kees Thijssen op het menu. Hij verloor in de ochtendronde een remise-eindspel op de klok van Baljakin en was uit op wraak. Ik was beduusd na de ochtendronde en speelde vrij inspiratieloos. Niet iets wat je tegen strateeg Thijssen moet doen, want ik werd aardig weggetikt en na de tijdnood kon ik direct opgeven. Geen droomstart met 1 uit 3, maar zondag waren er weer kansen tegen de slecht begonnen Anton van Berkel (ook 1 uit 3). Met dansmuziek op de achtergrond speelde ik een goede aanval. Van Berkel bereikte niets en haakte maar af, met gelijkwaardige stand tot gevolg. Ik lanceerde na 40 zetten een remiseaanbod, dat evenwel door de Tilburger werd geweigerd. Later maakte hij een foutje waardoor ik initiatief kreeg. Genoeg voor de winst was het echter niet en zelfs een plusje was niet haalbaar, remise dus. Maandag moest ik tegen Auke Scholma. Ik had deze speler uitgebreid bestudeerd en kwam dan ook prima uit de opening. Ik speelde de aanval echter te passief, waardoor Scholma zelf ook een aanval innam die niet weg geruild kon worden. Langzaam maar zeker werd ik weggeschoven en na vier uur kon ik opgeven.

Een overzicht van de speelzaal
De volgende dag stond er weer een dubbele ronde op het programma, met voor mij twee Hijken spelers. ’s Ochtends moest de scheidend Nederlands kampioen Roel Boomstra afgestopt worden. Ik harkte elke schijf die voor mijn voeten kwam van het bord. Tegen Meurs een weinig succesvol recept, maar Boomstra wist nauwelijks iets te bereiken en bood zelf maar remise aan na 41 zetten, hetgeen ik gretig accepteerde.
Doordat ik na drie uur al uitwas, kon ik lekker uitrusten op de tribune voor de confrontatie met Michiel Kroesbergen. Ik speelde dezelfde opening als tegen Scholma, maar Kroesbergen week af. Ik nam wat rustige ruiltjes en verwachtte een remiseaanbod na veertig zetten. Naïef, want dit kwam niet, waardoor ik het nog resterende uur moest opgebruiken om de remise te vinden. Dit lukte en ik kwam er zelfs vanaf zonder minnetje. Een zeer succesvolle dag dus.
Ik hoopte op een goed vervolg tegen Heusdens op woensdag. Ik hield me echter niet aan mijn afgesproken opening en kwam in lastige positie terecht. Met de partij tegen Van Berkel in het achterhoofd besloot ik in de aanval te gaan. Heusdens speelde goed tegen, maar ik liet de mogelijkheid om mijn achtergebleven schijven te ontwikkelen lopen, waarna de aanval doodbloedde in het centrum. Donderdag was Hein Meijer de tegenstander. Deze speler had nog niet gewonnen dit toernooi en wilde dat ongetwijfeld tegen mij wel doen. In de opening verbruikte de Amsterdammer veel bedenktijd. Na een podkova-opbouw die niet goed was kwam ik onder druk. Mede door lichte tijdsdruk wist Meijer niet het kansrijkste plan te vinden en ik bleef op de been.

Bert in zijn partij tegen Baliakin
Na deze dag had ik vijf punten en met nog twee partijen te gaan moest de doelstelling van zes punten haalbaar zijn. De tiende ronde was tegen Alexander Baljakin. De ontketende Arnhemmer speelde een oude openingsvariant. Ik ging wederom in de aanval, die er nogal gammel uitzag. Ondanks dat wist Baljakin geen voordeel te bereiken en wikkelde hij af naar een dunne stand die wat gevaarlijker was voor mij. Tot de 49e zet bleef het echter allemaal gelijk. Helaas liep ik toen in een plakker met verliezend afspel, normale opbouwzetten hadden een gelijkwaardige remise opgeleverd.
De laatste ronde moest er dus niet verloren worden van Wouter Sipma. Ik speelde half-open klassiek, maar Sipma speelde sterk tegen en ik besloot tot vereenvoudiging. Dit had echter wel een zeer kromme lange vleugel tot gevolg, maar doordat Sipma een offerwending niet onderkende wist ik de stand weer gelijk te trekken. De partij kabbelde daarna naar remise.
Zo wist ik uiteindelijk met zes punten mijn doelstelling te behalen. Ook mooi was dat ik niet laatste ben geworden, die twijfelachtige eer was er voor Jochem Zweerink met 4(-). Alexander Baljakin werd kampioen met maar liefst zeven overwinningen!